Libanesiska sötsaker - Znoud el sett

Idag lärde jag mig att göra "Znoud el sett" som är en liten arabisk efterrätt. Man kan nog kalla det för en slags baklava.
 
"Znoud el sett" betyder "kvinnans överarm" ordagrant. Fråga mig inte hur de kom på namnet!
 
 
Znoud el sett består utav filodeg som man fyller med en god fyllning som vi kallar för ashta. Ashta i sin tur är en blanding av mjölk, grädde, maizena stärkelse, rosenvatten och apelsinblomsvatten.
 
När man rullat de ska de sedan friteras i olja och sedan doppas i sockerlag. Ja, det är inte den kalorisnålaste efterätten kan jag tala om men det är sjukt gott!
 
Jag försökte ta lite bilder under hela processen för det kan vara svårt att förstå hur man ska gå till väga.
 
Grundreceptet tog jag från boken "Kryddor från Rosengård sötsaker". Mammas väninna har varit med och skrivit boken och jag kan varmt rekommendera den om man är trött på vanliga bakböcker med muffins och kladdkaka. I den här boken får man ta del av en rad spännande recept på efterätter från alla världens hörn. Läs mer på deras hemsida.
 
Nu ska jag gå och äta några fler ;)
 
 
 
Annika
2014-01-26 @ 18:49:49
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Åhh, så mumsigt :)

Denise Karlström
2014-02-11 @ 16:53:31

Brinner du för bakning? Får du ofta beröm för dina fantastiska bakverk?
Är du redo att visa vad du går för?

SÖK NU TILL
Hela Sverige Bakar 2014!
SKICKA IN DIN ANSÖKAN VIA
http://www.tv4.se/hela-sverige-bakar

Kanske blir DU vår nästa okrönte kung eller drottning inom bakning?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0