Toscakaka och annat gott!

Det går inte en vecka utan att jag bakar något sött!  Det är många som tror att jag enbart bakar på helgerna eftersom jag bara lägger upp ett inlägg i veckan men faktum är att jag bakar mer än vad som syns i bloggen.
 
Grejen är den att jag bakar ganska ofta men det är inte alltid som det jag bakar hamnar här, dels på grund av tidsbrist och dels p.g.a att det jag bakar inte alltid gör sig bra på bild eller ser aptitligt ut! T.ex. så bakade jag en sjukt god äppelpaj med knäcktäcke i torsdags men efter att min pappa frågade om det var friterad aubergin så gav jag upp tanken på att fota den och lägga upp på bloggen!
 
Hur som helst idag bakade jag en Toscaka. Jag har aldrig bakat toscakaka förut men en god väns mamma brukade alltid bjuda mig på det så jag tänkte att jag skulle prova på det eftersom jag tycker att Tosca är sjukt gott! 
 
Receptet var väldigt enkelt, jag hittade det i "7 sorters kakor" boken som finns i varenda hem i Sverige!
 
Toscakaka
Botten
100 g margarin
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
Glasyr:
100 g margarin
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
70g mandelspån

1. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg ock socker päsigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver, matfett och mjölken. Häll smeten i formen.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20-25 minuter i 175 grader.
4. Förbered glasyren. Smält margarinet i en kastrull. Blanda ner resten av ingredienserna och värm försiktigt under omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat. Bred glasyren på kakan.
5. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 15 minuter till eller tills kakan har fått en fin, gyllene färg.
 
Jag tycker den blev god men lite väl tunn, jag hade gärna velat att glasyren varit lite tjockare, jag tror att jag hällde över den då den fortfarande var för lös så smöret bara skjönk igenom kakan.  
 
Har ni något tips på hur man lyckas bättre med glasyren så mottages de gärna!
 
 
Evje
2013-09-15 @ 22:49:36

Tosca är svårt gott! Den här såg aptitlig ut :)

Svar: Ja, du borde prova på att baka det någon dag!
Chokladfreaks

Lillemor Grönblad
2013-09-16 @ 11:31:30
URL: http://nattstad.se/lyckoslanten

Den ser väldigt god ut så den måste jag absolut prova på.

Svar: Ja den var väldigt god och enkelt att baka, värt att testa på!
Chokladfreaks

Ida Nilsson
2013-09-18 @ 21:12:49
URL: http://idacnilssons.blogg.se/

Toscakaka är huur gott som helst! Mamma brukade göra en toscakaka med choklad när jag var liten, den är riktigt svårslagen kan jag lova ;)

Svar: Åh låter himmelskt gott med choklad till! Kan tänka mig att det var riktigt gott, kanske ska prova på att baka en med choklad någon dag.
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0