Chokladpaj med mördegsbotten

Fick för mig att baka en chokladpaj idag efter att ha sett på Hela Sverige bakar i torsdags. 
 
Det blev en mördegsbotten med chokladfyllning.
 
Jag fick modifiera receptet en aning och ta det jag hade hemma men pajen blev riktigt lyckad faktiskt förutom att pajskalet var aningen för tjockt men det får bli något att tänka på til nästa gång.
 
Mördeg är ganska torr, den smakar nästan lite jordigt tycker jag, godast blir den om man serverar den med lite hallon och glass vilket jag gjorde. 
 
 
 
 
Receptet räckte till 1 stor rund paj och 6 små minipajer, ca 16 portioner. 
 
Mördeg med choklad
500 g vetemjöl 
300 g smör 
200 g socker 
ägg 
5 g salt 
20 g kakao (jag råkade bara ha i 10g kakao därav den svaga färgen på pajskalet)

Chokladfyllning

160g choklad 70%
150g smör
140g florsocker
2 msk snabbkaffe
60g vetemjöl
2 ägg
 

Pajskal

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka samman alla ingredienser till en smidig deg.

3. Dela chokladmördegen och klä dina pajformar. Grädda i ca 10 min tills pajskalet blivit fast och fått lite färg.

Chokladfyllning

4. Smält ihop choklad, florsocker och smör i ett vattenbad.

5. Blanda i mjöl.

6. Rör i ägget.

7. Fyll formarna och grädda ca 15-20 min. Prova med en sticka, smeten ska vara torr. 

8. Låt svalna helt innan servering. 

Jag serverade pajen med vaniljglass och frysta hallon vilket var riktigt gott!

 

 
 
Evje
2013-09-21 @ 23:49:47

Så duktig du är! Mums

Svar: Tack fina du :)
Chokladfreaks

dan
2013-09-23 @ 19:35:35

ja testade banoffiepajen. Är nog bland det godaste jag har ätit :)

Svar: Vad kul att du vågade testa på den :)
Chokladfreaks

alexandra
2013-09-27 @ 23:50:24
URL: http://alexandrasahlens.blogg.se

Åhh vad gott det ser ut!

Svar: Testa! Det var riktigt gott =)
Chokladfreaks

Mode med Marielle
2013-09-28 @ 23:25:47
URL: http://modemedmarielle.se

Vilken fantastiskt underbar blogg!!

Svar: Tack snälla, vad roligt att du tycker det =)
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0