1 år som lärare!

I veckan firade jag ett år på jobbet och därmed ett år som lärare och det firade jag idag med att bjuda mina kollegor på chokladcupcakes. Det uppskattates =)
 
Jag bakade mina favoritcupcakes med kaffesmak, gillar man inte kaffesmak så kan man bara skippa kaffet. 
 
Mocha chocolate cupcakes (räcker till 24st mellanstora cupcakes)
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjölk
1 dl rapsolja
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1/2 msk snabbkaffe (Nescafé mellanrost)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt 
 
Sätt ugnen på 200 grader!
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Jag brukar sila mina torra ingredienser för att slippa klumpar i degen. 
3. Tillsätt sedan de torra ingredienserna i äggblandningen omväxlane med mjölken och oljan. 
4. Fördela smeten i muffinsformar som ligger i en muffinsplåt, jag valde att fylla mina muffinsformar till hälften och inte mer så att de blir platta och inte så höga. Jag tycker att det är lättare att spritsa på frosting när muffinsen är platt. 
5. Grädda i mitten av ugnen i ca 15minuter. Gör ett stickprov, muffinsen ska vara torr i mitten men ändå inte för torr. Jag brukar trycka ner fingret försiktigt i mitten av muffinsen och om den "studsar" tillbaka upp så vet jag att det är rätt konsistens på muffinsen, sådär luftig och fin! 
 
Mocha frosting (räckte till att spritsa 16 cupcakes men der beror helt på hur mycket frosting man vill ha på varje cupcake)
 
100g Philadelpliaost
60 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1/2 msk snabbkaffe (Nescafé mellanrost)
 
Vispa ihop alla ingredienser och spritsa på dina cupcakes eller bara bred på med en kniv. 
 
Enjoy!
 
 
 
 
 
emma
2013-10-17 @ 17:45:38

Jag döör så goda de ser ut!! Kan inte tänka på annat nu, vill ha, måste ha!!

Svar: Hehe Emmis kom hit då så ska du få ;)
Chokladfreaks

Chris
2013-10-18 @ 08:20:09

Tack för en smakupplevelse out of this world! Du tillfredsställde gommen och tack vara dina cupcakes orkade jag de sista timmarna på eftermiddagen.

Svar: Tack själv för de fina orden! =)
Chokladfreaks

Nasiba
2013-10-18 @ 08:21:20

De var riktigt goda, Amani ;) Delicious!!! Tack! Tack! Tack!

Svar: Thanks darling! =)
Chokladfreaks

fotograferats.blogg.se
2013-10-28 @ 19:14:14
URL: http://fotograferats.blogg.se/

Grattis får man väl säga då! :)

Svar: Tack tack :)
Chokladfreaks

maria at inredningsvis

WOW det ser UNDERBART gott ut:) din blogg gör att jag vill laga mat hela tiden haha.

Kolla in länken nedan...ett läckert recept jag bifogat som ingen får missa:)

Ha en härlig vecka:)

LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

Svar: Åh vad kul att du gillar den =) Jag ska spana in receptet! Tack!
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0