Fantastiskt goda chokladbiskvier med italiensk chokladsmörkräm

Idag bakade jag något som jag aldrig vågat mig på att baka förut, nämligen chokladbiskvier. 
 
Jag har i flera år velat baka dessa små söta bakverk men alltid tyckt att det verkade lite för krångligt.
 
Det var inte det lättaste kan jag säga, mycket kladd ock klet men så värt det i slutändan för de är ju så himla goda till fikat!
 
 
 
Recepet tog jag från boken  "Jan Heds sommarfrestelser" som jag fick i present av några bekanta i somras. Jan Hed är en stjärnkonditor och hans recept är verkligen top of the line! 
 
Biskvier 40st 
 
125g socker
50g äggvita (2st)
250g mandelmassa
 
1. sätt ugnen på 180 grader
2. Lös sockret med hälften av äggvitan. Tillsätt den rumstemperarade mandelmassan, enklast är det om man river mandelmassan.
3. Blanda till en smidig klumpri deg och tillsätt resterande äggvita och blanda tills det blir en slät och fin massa.
4. Fyll smeten i en spritspåse och spritsa små runda biskvier stora som enkronor på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda i ugnen i ca 10-15min eller tills att de fått en fin gyllenbrun färg. Mina råkade vara i ugnen lite för länge så jag råder er till att ha holl på de hela tiden. 
 
 
Italiensk smörkräm med choklad 
80g äggula
125g socker
60g vatten 
1/2 vaniljstång 
1 nypa citronsalt 
1 tsk honung 
250 g osaltat smör (ej margarin)
 
80g smält mörk choklad 70% (tillsätts sist)
 
1. Smält chokladen och låt den svalna till 30 grader. 
2. Rör om de övriga ingredienserna sakta med låg växel med vispen så att inte luftblåsorna i smöret kollapsar. 
3. Häll till sist över chokladen och rör om med elvisp eller slickepott. 
4. Bre på lite smörkräm med en smörkniv på varje biskviebotten och kyl de i ca 30 min i kylskåp.
 
 
Chokladtopping
200g smält choklad, jag använde mig av 55% mörk choklad för jag ville inte ha en för bitter chokladsmak. 
 
1. Ta ut biskvierna och doppa de i smält choklad. 
2. Kyl de i kylskåp minst 30 min innan servering!
 
Sen är det bara att njuta!
 
 
 
 
 
Jasmine Lundvall
2013-11-29 @ 20:10:19
URL: http://jxsmine.blogg.se/

Ser så himla goda ut!

Svar: Tack, dem blev riktigt goda =)
Chokladfreaks

Thea
2013-11-29 @ 20:24:12
URL: http://theasspace.blogg.se

Vad fina de blev! Jag har aldrig vågat testa göra några eftersom alla säger att det är supersvårt :/

Svar: Tack! Ja men du måste testa, jag var också så osäker i början men folk överdriver nog lite, de blev ju bra till slut =)
Chokladfreaks

cassie
2013-12-03 @ 13:07:59
URL: http://luciferz.blogg.se

Älskar att göra biskvier för min familj och släkt älskar dom. Men det roligaste med att göra dom nu är att man kan lätt experimentera med olika saker :) Sen är dom ju så lätta att göra med.

Svar: Är det sant, vad kul. Ja, nu när jag gjort det en gång ska jag definitivt baka det igen för dem var riktigt goda!
Chokladfreaks

Emma
2013-12-03 @ 13:08:09
URL: http://emmabroberg.blogg.se/

Åhh gott!

Svar: Tack! Ja, det var riktigt gott!
Chokladfreaks

Therese Svensson
2013-12-03 @ 13:10:48
URL: http://tessays.blogg.se/

Chokladbiskvier är så gott, och går bra att frysa så att man kan plocka fram dem när man får besök :). Så kul att kunna variera också. De ser riktigt fina ut, snyggt jobbat! ;)

Svar: Tack! Ja, jag önskar att jag hade gjort fler för de gick åt som smör hehe, de var godare dagen efter då de fått stå i kylskåpet och kallna! =)
Chokladfreaks

Anna
2013-12-03 @ 13:19:15
URL: http://forestman.blogg.se

Tack för receptet :)
Har aldrig heller vågat mig på dessa, varför vet jag inte men kanske för , som du säger, att det verkar så pilligt. Får testa! De blev riktigt fina! :D kram

Svar: Ja men testa, de är sjukt goda!
Chokladfreaks

Linnéa Alpsten
2013-12-03 @ 13:20:58
URL: http://linneaalpsten.blogg.se/

Åhhhh vad gott :D

Svar: Det var otroligt gott!
Chokladfreaks

biggeros
2013-12-03 @ 13:40:02
URL: http://biggeros.blogg.se

De ser väldigt goda ut. Jag har försökt att baka biskvier innan, men de blev inte alls bra. Jag blev liksom intresserad igen att ge mig på dessa rackare. Lyckas jag denna gång så återkommer jag tillbaka till dig och berättar. Ha det bra =}

Svar: Ja men du måste prova igen, svårt att misslyckas eftersom de är ändå ganska lätta att baka förutom att det är lite pilligt men det är ju en smaksak hur fint man vill ha de.
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0