Bortglömd klassiker

Jag kände för att baka något gott idag, det var längesen jag bakade något nu.
 
Det fick bli en gammal bortglömd klassiker, nämligen kladdkakan!
 
Hur kan jag ha låtit det gå så länge sen sist jag bakade en kladdkaka, det som är så gott och enkelt att baka. 
 
Kände mig iallafall sjukt nöjd när jag fick 10 poäng för den av familjen =)
 
 
 
Receptet räcker till 8 bitar. 
 
100 gram smör
3 dl strösocker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk mald kaffe
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Kokosflingor/ströbröd till formen

1. Smält smöret. Vispa upp ägg och socker fluffigt.
2. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggvispet. Rör inte för mycket bara, då försvinner "fluffet".
3. Rör till sist ned det smälta smöret, och häll smeten i en smord och bröad form. 
4. Grädda längst ner i ugnen på 200graders ungsvärme i ca 15-20 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig men samtidigt ganska "hård" utanpå.  
5. Låt svalna [helst i kylskåp under natten] och servera med grädde och hallon till!
 
Ghenwa
2013-03-21 @ 21:48:58
URL: http://Libanesenfransverige.blogg.se

När får man komma och smaka?

Svar: Du är välkommen jämt =) kom i helgen eller nästa vecka då det är påsklov =)
Chokladfreaks

Dennis
2013-03-22 @ 15:00:59
URL: http://withyen.se

Går alltid hem! Svin gutt! ^^

Evje
2013-03-25 @ 09:15:17

Å kladdkaka!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0