Marabous lyxiga chokladkaka

 
Nu har jag testat Marabous nya bakchoklad 70% mörk choklad.

 Den gick enkelt att smälta och gav en väldig fyllig chokladsmak.

 Jag bakade faktiskt tårtan på bilden, receptet finns på baksidan av Marabous bakchoklad.  Choklad och hallon kan vara den bästa kombinationen som finns och jag kör nästan alltid den kombinationen för jag vet att den alltid går hem hos alla.

 

Här kommer receptet om någon vill prova på att baka själv.

 Marabous lyxiga chokladkaka (10-12 bitar)

Kakan

150g smör

2 ägg

2,5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1msk kallt kaffe

1,5dl vetemjöl

0,5dl kakao

1tsk bakpulver

1.     Sätt ugnen på 175 grader.

2.     Smält smöret

3.     Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet.

4.     Sikta i mjöl, kakao och bakpulver.

5.     Rör i det smälta smöret. Rör ihop allt med en slickepott, vispa inte!

6.     Häll smeten i en smord löstagbar form, 24cm i diameter. (Jag smorde in och ”bröade” formen med kokosflingor.)

7.     Grädda mitt i ugnen i 20 min(min tog längre tid). Den ska vara lite torr i mitten. Låt kakan svalna i formen.

Chokladtäcke

100g Marabou mörk bakchoklad

1 dl vispgrädde

20g smör

1.Hacka chokladen och smält alltihop i en kastrull på låg värme. Dra kastrullen från värmen och låt crémen svalna i rumstemperatur. Den ska vara tjock och krämig i konsistensen när den är färdig. Bred ut chokladen på kakan och garnera med frukt eller bär.

 

Eftersom min glasyr var lite för rinnig fick jag ställa in kakan i kylen i 30 min innan servering. Chokladen fick stelna ordentligt då och det blev lättare att skära upp fina bitar.

 Lycka till och hoppas ni gillar den =)

 

 
dan
2012-10-02 @ 23:31:22

oj oj oj vilka mackor..Jag menar kladdkaka haha ;) Den ser ju helt sjukt god ut. Den måste jag baka !

Svar: Haha jaa, testa Dani!
Chokladfreaks

Katarina
2012-10-03 @ 03:34:12
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Åh, så gott det ser ut!

Svar: Mmm, det var det verkligen och den gick åt direkt haha.
Chokladfreaks

Adine - fotograferande lärarstudent
2012-10-03 @ 13:19:55
URL: http://justbeingmyself.blogg.se

Oj, så fint det blev! Ser hur gott ut som helst med :)

Svar: Tack, mm det var det också =)
Chokladfreaks

petra bergholtz
2012-10-04 @ 09:10:18
URL: http://petrabergholtz.blogg.se/

har jag aldrig sett ;P

Svar: Nej, de kommer ju ut i butik snart =)
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0