Mitt livs första hembakta temla!

Idag bakade jag och Mimsan semlor för första gången i våra liv!
Mimsan som är en stor beundrare av semlan tyckte att dessa var förstklassiga och de godaste hon någonsin ätit och jag kan inte annat än hålla med!



Receptet hittade vi på nätet och vi halverade det för vi tyckte att 20 semlor var lite väl mycket för oss!

Det gick utomordentligt bra att halvera receptet, folk är av den uppfattningen att det inte går att halvera recept men som ni ser på ovanstående bild så lyckades vi få riktigt härligt luftiga och fluffiga bullar!

Superdupernöjda är vi!

För 20 bullar behöver du:

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 175 gram smör
  • 5dl mjölk
  • 2 dl socker
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special

Till fyllningen behöver du:

  • 200 gram mandelmassa
  • 8-9 dl vispgrädde
  • (3 msk socker)

Gör så här:

1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
2. Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.
3.Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker. Tillsätt mjölet under knådning, arbeta ihop till en smidig deg.
4. Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare/eller för hand.
5.Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
6. Ta upp degen på bakbord och dela i lika stora bitar, rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.
7. Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! 
8.Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.
9. Fyll bullarna med mandelmassa och grädde efter behov och pudra över lite florsocker!

Voila!


Här kommer min första video när jag fyller semlorna med grädde =)
dan
2011-02-05 @ 20:48:16

så gullig ! Du skulle kunna ha ett eget program jag lovar ;) Så saftig den ser ut...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0