Sommarens bärpaj - lite sent men det är ju så gott!

Igår var vi bjudna på middag hos pappas kompis, jag bakade samma paj igen som jag gjort tidigare.
Denna gång gjorde jag den lite sötare genom att addera lite socker on top!  


Receptet räcker till 8-10 st personer (har gjort om receptet lite)

Pajskal
3 dl vetemjöl
2msk socker
125g smör
1 äggula

1. Hacka ihop vetemjöl, socker och smör, gärna i matberedare.
2. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg.
3.Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, ca 26cm i diameter.
4. Ställ formen i kylen ca 30 minuter.
5. Grädda pajskalet i ugnen på 200grader tills det blivit fint gyllenbrunt, ca 15 min. Ta ut och låt svalna.

Creme Patissiere (ungefär som vaniljkräm)
3dl mjölk
1 msk Maizena majsstärkelse
3 äggulor

1. Koka ihop ingredienserna i en kastrull under omrörning tills att krämen tjocknat.
2. Häll upp i en skål och låt svalna.
3. När krämen och skalet svalnat breder du på krämen på pajskalet.

Bär:
1pkt (250g) jordgubbar
1pkt (250g) blåbär/hallon

1. Lägg bären ovanpå krämen, redo att serveras!

TIPS!
- Strö lite socker över bären så att de inte blir så sura.
- Om du använder frysta bär, se till att de är upptinade ordentligt innan annars blir pajen rinnig som min blev.

Sebastian
2010-10-18 @ 10:23:29
URL: http://www.sebbesula.se

åh tack! Fantastiskt kul om man kan inspirera :)

Erika - Bakglädje
2010-10-18 @ 16:29:11
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Det ser jättegott ut. Bärpaj får man aldrig nog av.

Cecilia
2010-11-05 @ 16:32:42
URL: http://flickanokakorna.se

Åh här fanns ju massor av gott! Bärpajen ser väldigt somrig och god ut, precis vad man behöver så här i höstrusket =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0