Slapp söndag



Idag har jag kännt mig som en riktig hemmafru, jag har pluggat, lagat linsgryta, bakat vaniljcupcakes, tvättat och dammsugit hela rummet. En ganska lugn söndag med andra ord. Men sånt är skönt ibland, dessutom älskar jag när hela rummet är rent och fräsht.

Receptet på Vaniljcupcakes kommer här, till 10st stora (vissa blev megastora)

3 ägg
2dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 dl vaniljyoghurt

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
3. Blanda alla torra ingredienser i en skål för sig och vänd ner det i äggblandingen.
4. Tillsätt vaniljyoghurten och blanda alltihop.
5. Fyll muffinsformar till 3/4 med smet.
6. Grädda i ugnen i ca15min eller tills de blivit torra inuti.

Chocalate frosting gör du enkelt med:

100g Philadelphiaost
25g smält smör
3msk kakao
2 dl florsocker

1. Vispa alltihop till en jämn smet och spritsa på cupcakesen eller bara bred på som jag gjorde med vissa så att det skulle räcka till alla.





En av mina favorit maträtter är en libanesisk linsgryta som kallas för "Mjadarra". Det här åt vi jämt när vi var små och för vissa kanske det låter lite konstigt med ris och gröna linser kombinerat men det är bland det godaste som finns och oftast har man det mesta hemma. Det är så himla enkelt att göra och plus i kanten för att det är vegetariskt också, det gillar jag =)

Till 2 portioner behöver man:

1 1/2 dl gröna linser
1 dl ris
1 nypa salt
1krm spiskummin
1 gul lök
1/2 tomat
rostad lök
Naturell youghurt

1. Koka linser och ris enligt anvisningarna på förpackningen.
2. Finhacka och fräs löken i lite matfett.
3. Blanda riset med linserna och löken och tillsätt kryddorna.
4. Skiva lite tomat och lägg vid sidan om och strö över rostad lök på linsgrytan. Servera med naturell yoghurt.

Så det var allt för idag då! Imorn tänkte jag prova på att göra ostbullar som man kan äta lite då och då när man känner sig lite hungrig. Ha en trevlig fortsatt Söndag
karin
2009-05-25 @ 11:00:53

Du är ju för GO och duktig..kom hem till mig nån gång i veckan och baka tack:D Hoppas det går bra idag, tack för att ni ställer upp=)

Anonym
2009-05-25 @ 11:09:36

jag blir så sugen när jag ser dina cupcakes!! Längtar tills jag får smaska lite:)

åsa - hello sugar!
2009-05-25 @ 13:51:51
URL: http://hellosugar.se

mmm, både dina cupcakes och din mat ser jättegod ut!! jag ska testa den där linsgrytan någon gång!



åsa - hello sugar!
2009-05-26 @ 13:54:15
URL: http://hellosugar.se

vad kul med en stockholmsresa! hoppas du hittar formarna. :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0