Tryffeltårta




I förrgår bakade jag en tryffeltårta för första gången. Det låter avancerat med tryffeltårta men det var mycket enklare än vad jag hade trott och den blev oemotståndligt god!

Här är receptet till ca 12bitar
 
Sätt ugnen på 175 grader

Chokladbotten
Rör ihop 3 dl socker och 2 ägg i en bunke.
Smält 100gr smör och blanda det med 4msk kakao1tsk Vaniljsocker, 1tsk snabbkaffe och 1,5dl vetemjöl.
Rör ihop allt tillsammans med äggsmeten.
Häll smeten i en smord rund form med avtagbar kant, 20-25 cm i diameter.
Grädda i ugnen 25-30min.

Tryffelchoklad

Koka upp 3dl vispgrädde.
Rör ner 200g hackad mörk choklad i grädden och rör om tills allt smält och du fått en jämt smet. 
Häll över tryffeln på chokladbottnen. 

Låt stå i kylen över natten...

Kakan är godast en dag efter och gör sig bäst med hallon och lättvispad grädde!

Enjoy! 

Mimsan
2012-05-13 @ 23:22:33

Den var GUDOMLIGT GOD, jag kommer drömma om den i natt =)

Evje
2012-05-14 @ 21:29:42

Blad de godaste chokladbaserade tårtor jag ätit! Himmelskt gott! Så god att jag ska testa baka själv!

dani
2012-05-23 @ 17:08:42

Lätt en tiopoängare! Den smälte så fint i munnen ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0