Höststart med en klassisk goding!

Det var längesedan jag bakade men igår mjukstartade jag lite med att baka en god klassisk kladdkaka.
 Receptet kommer från bakverkens gudinna Leila Lindhom och är verkligen busenkelt att röra ihop.



Min (Leilas) sega kladdkaka
 50 g smör
 2 st ägg
 2 dl strösocker
 1 dl farinsocker
 0.5 dl matolja
 2.5 dl vetemjöl
 4 msk mörk kakao
 2 tsk bakpulver
 1 tsk vaniljsocker
 1 nypa salt
 50g mörk kvalitetschoklad 70%

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret.

2. Smörj och bröa en form med löstagbar botten.

3. Vispa ägg och socker poröst.

4. Rör ner smör och olja i äggsmeten.

5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten.

6. Häll smeten i formen och strö över grovt krossade chokladbitar.

7.
Grädda kakan i cirka 30 minuter. Pudra med florsocker och servera med lättvispad grädde.

Enjoy!

Erika - Bakglädje
2010-09-16 @ 22:30:57
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Får jag smaka? Det såg jättegott ut. Det var evigheter sen jag gjorde kladdkaka.

danne
2010-10-08 @ 21:59:43

den där var livsfarlig rent ut sagt. Man ville äta upp hela formen ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0