Choklad cupcakes med hallon och blåbär

Det här receptet har jag fått av en kompis men jag har utvecklat det lite och lagt till blåbär och hallon. Det här receptet är supergott och busenkelt att göra hemma när sötsuget slår till!



Chocolate cupcakes (ca 20st)

Ingredienser:
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljssocker
50g smält margarin
1 dl gräddfil
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakako
1 nypa salt
100g mörk choklad
250g frysta hallon och blåbär

Du gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljssocker vitt och poröst.
3.Smält smöret, häll  gräddfilen och blanda det med smeten.
4. Blanda alla resetarnde torra ingredienser i en skål och sikta ner det i smeten medan du vispar.
5.  Hacka blockchokladen och smält den i ett vattenbad och häll i smeten.
6. Placera ut muffinsformar på en plåt och klicka ut en sked smet i varje form så att smeten täcker ungefär 2/3 av formarna. Häll på lite hallon och blåbär över varje form lite som du vill.
7. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter och låt svalna en kort stund.

Sen är det bara att njuta!

TIPS!
*Blanda i blåbären och hallonen i smeten istället för att hälla över de som vi gjorde. Cupcaksen såg brända ut fastän de inte var det!

*Det räcker även med att använda halva paketet med hallon och blåbär. Vi hade i för mycket hallon och blåbär så att cupcaksen blev mjuka och nästan slaskiga andra dagen.

Lycka till!

Dan Holmberg
2008-12-31 @ 15:31:23

jag har också bakat sånna o dom var så sjukt goda.Dom såg lite ut som prutt men det var jette gott.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0