Småkakor och snoddas

Det var ett tag sen jag bakade sist så för att kompensera det så bakade jag två olika bakverk idag.  
Jag bakade syltkakor (eller hallongrottor som de även kallas) och snoddas (kärleksmums).
I helgen så bjöd en vän till familjen oss på syltkakor och vi tyckte det var så gott så vi bad om receptet. 
 
Receptet på syltkakor kan man hitta här (länk) det blev 44st syltkakor : 
 
Receptet på snoddas tog jag från boken "7 sorters kakor"
 
150 gram smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

Glasyr: 

75 gram margarin
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
3 ½ dl florsocker

1. Smält matfettet och låt det svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3.Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet.
4. Häll smeten i en smord och bröad långpanna 30x40cm. 
5. Grädda kakan på 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.
 
6. Smält under tiden matfettet till glasyren.
7. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
8. Bred glasyren på kakan och strö på med kokos, pärlsocker, strössel eller annad önskad garnering. Skär upp kakan och servera!
 
 
Nu är det fikadags!
 
 
 
Nasiba
2013-11-14 @ 21:19:11

Riktigt goda kakor, som alltid :)

Svar: Tack finis!
Chokladfreaks

Chokladälskare
2013-11-15 @ 12:24:23

Hej! Fina bilder och lockande recept!

Svar: Tack vad kul att du tycker det =)
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0