Kolasnittar som kvällsfika

Det är aldrig för sent för att baka, klockan halv tio satte jag igång med att baka dessa små godsaker.
 
Eleverna i skolan ska baka kolasnittar imorn och jag ville testa receptet innan dess så att jag har koll på vad man bör undvika. Konstigt nog har jag bakat det mesta men aldrig kolasnittar vilket är bland det enklaste man kan baka. 
 
Det är svårt att egentligen misslyckas men jag råkade tabba mig ordentligt.
 
När man tar ut de från ugnen så ska man låta de svalna lite och skära de i snittar. Jag lät de svalna lite för länge så att de blev stenhårda. Det gick trots allt att "såga" ut fina snittar med hjälp av en kniv men till nästa gång ska jag komma ihåg att snitta de medan de är mjuka. Ett litet tips till er alltså. 
 
 
 
 
Receptet kommer från bakdrottningen Leila Lindholm (räcker till ca 25 snittar) 
 
100 g mjukt smör 
1 dl strösocker 
2 msk ljus sirap 
2.25 dl vetemjöl 
0.5 tsk bikarbonat 
1 tsk vaniljsocker 
1 tsk malen ingefära ( jag tog kardemumma för jag hade ingen ingefära)
 

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.

3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.

4. Dela degen och rulla ut till två längder.

5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.

6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.

7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden medan de är mjuka!!! Låt kolasnittarna svalna på plåten och sen är det bara att njuta!

 
 
Evje
2013-12-16 @ 22:27:18

Riktigt fina!

Svar: Tack finis :)
Chokladfreaks

Mimsan
2013-12-17 @ 17:07:51

Hahaha så rolig du är =)Men fina blev de. Se till så att eleverna nu inte tabbar sig!!

Dani
2013-12-17 @ 23:15:43

Dom där känner jag igen :)

Svar: Gör du, jag har iaf aldrig bakat de förut :)
Chokladfreaks

Dani
2013-12-18 @ 09:39:44

Jo det tror jag :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0