Macarons - det svåraste som finns att baka!

Idag har jag utsatt mig själv för tre timmars plågeri. Jag vet inte ens varför jag alltid utsätter mig för sånt här när jag vet att jag bara kommer att bli missnöjd.
 
Jag har bakat macarons två gånger innan och båda gångerna har jag misslyckats. Idag testade jag på ett nytt recept som jag fått från en kompis. 
 
För det första så skulle de vara rosa och mitt i allt bak så upptäckte jag att min röda karamellfärg tagit slut, en droppe slank ner i smeten och de blev lite blekrosa istället.
 
För det andra så blev de hårda, när jag tog ut de var lite mjuka och sega inuti men så fort de svalnat så stelnade de och blev hårda som biskvier.  Vissa blev mjuka dock så jag vet inte om det hade att göra med storleken på de, de som var lite större blev riktigt sega och goda medan de små blev hårda. 
 
Hallon- och vitchokladglasyren som jag skulle göra till dem blev helt rinnig och vägrade stelna så den åkte ner i vasken direkt och jag gjorde en chokladglasyr istället.
 
Som ni kan se på bilderna så var det ju inget fel på utseendet, de blev riktigt fina. Några sprack men det var bara första plåten, den hade nog stått ute för lite, de ska stå ute i rumstemperatur i 30 min innan de får skjutsas in i ugnen.
 
Just nu känner jag mig väldigt tveksam till att baka macarons igen,  kanske ska de enbart avnjutas från Ladureé.
 
UPDATE! Ok, efter att spritsat på glasyr på de och låtit de stå till sig lite så blev nästan alla mjuka och goda! Nu är jag nöjd trots allt!
 
 
 
Nisse
2015-02-12 @ 08:24:31

De ser riktigt smaskiga ut! Vad kul att se att du fortfarande är intresserad av bakning! Du har ju utvecklats en hel del sedan UNT-reportaget :)

Svar: Tack =) Ja, det är inte lika ofta jag bakar längre men när det väl händer så slår jag på stort! =)
Chokladfreaks

Robex Lundgren
2015-02-14 @ 23:29:03
URL: http://ghgumman.blogg.se/

mums

Svar: =)
Chokladfreaks

MATILDA
2015-02-26 @ 13:35:11
URL: http://matildays.se

så gott :)

Svar: =) det var det
Chokladfreaks

VERONICA - fashion blog
2015-02-27 @ 14:33:06
URL: http://www.nouw.com/vveronicas

Åh vad jag vill testa dessa! Ser såå så goda ut, och så fina :) Hoppas du får en underbar helg. Kramar tjejen!

Svar: Tack! Ja testa, det tar tid men det är väl värt mödan! =)
Chokladfreaks

Robert
2015-03-05 @ 09:37:33
URL: http://robbansbasta.se/

Hej.
En fråga, hur kan jag komma i kontakt med dig? Maila gärna mig så svarar jag om mitt ärende. Mer om mig finner du på bloggen.
Vänliga hälsningar
Robert

Svar: Hej, du kan maila mig på min mail [email protected]
Chokladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0