Banoffe pie

Igår upptäckte jag att ICA säljer färdiga burkar med karameliserad mjölk eller "Dulce de leche" som det också kallas. Man kan koka egen på kondenserad mjölk men att köpa färdigt är betydligt enklare för man slipper vänta 3h på att den ska koka.
 
Dulce de leche är alltså en kolasås som smakar himmelskt gott! Jag brukade alltid äta konderserad mjölk med sked direkt ur burken när jag var liten så ni kan ju tänka er hur gott jag tyckte att det här var!
 
Jag köpte med mig en burk hem och idag bakade jag en Banoffe pie.
 
Pajen var himmelskt god men ack så mäktig, man får tänka på att inte äta så mycket innan man tar sig en bit för den var riktigt mättande. Tydligen ska pajen vara godare dagen efter så jag längtar redan till imorgon!
 
Receptet räcker till 6-8 personer
 
Botten 
400g digestivekex
175g smält smör 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
1. Mixa kexen och blanda ihop med det smälta smöret. Tryck ut de i en rund pajform med avtagbar kant. 
2. Grädda pajskalet i mitten av ugnen tills det fått en fin gyllenbrun färg i ca 10-20min. 
3. Låt svalna 
 
Fyllning
I burk á 400g karameliserad mjölk
2 bananer 
2,5 dl grädde
 
1. Bre den karameliserade mjölken över pajskalet. 
2. Skiva och lägg på bananerna. 
2. Vispa grädden och bre över pajen.
3. Riv lite mörk choklad över hela pajen. 
4. Ställ i kylen tills det är dags att äta den. 
 
 Enjoy!
 
Evje
2013-09-01 @ 21:42:35

Det här lät ju riktigt gott

Svar: Yes, det var riktigt gott också =)
Chokladfreaks

Dan
2013-09-06 @ 10:19:08

godare än kladdkaka ? :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0