Favorit i repris

Denna morotskaka från Leila Lindholms "A piece of cake" är verkligen hur god som helst.

Idag bakade jag en sats som jag och familjen ska äta ikväll, för dem blir det första gången så jag hoppas de gillar den men det tvivlar jag inte på =)



Receptet kommer här:

3 ägg
3 dl strösocker
3dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
1/2tsk ingefära
1 nypa salt
1 1/2dl solrosolja
4 1/2dl rårivna morötter

Cream cheese lime frosting:
60 g mjukt smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1lime ( jag hade bara citron men det gick lika bra)
100 g philadelphiaost

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 150grader.
2.Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3.Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4.Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
5.Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant,24cm i diameter.
6.Grädda i mitten av ugnen i cirka 55minuter.Prova med en sticka,den ska inte
vara kladdig.
7.Låt kakan svalna.
8.Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt.
9.Bred frostingen över kakan.


TIPS!

  • Jag adderade även saft av en hel citron i frostingen vilken gav den en jättegod syrlig smak.
  • Jag valde att rosta lite madelspån på kakan, dels för att ge den ett fint utseende och dels för att det är riktigt gott till!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0