♥Venedig på fredag♥


På fredag åker jag till den helt underbara och vackra staden Venedig med min bästa vän Euge.
Vi har redan kollat upp massviss med saker som vi vill göra på de ynka 2 dagarna som vi kommer att vara där.

Mat som vi inte får missa:
På de billiga trattoriorna i staden kan man hitta prisvärd och god mat såsom:
• Pizza
• Pasta
• Glass
• Vin för Euge's del, jag får väl smaka på deras juice eller något annat haha
• Italiensk espresso (även om jag inte dricker kaffe så sägs det att vara ett måste om man besöker italien)
 
Ställen/saker vi inte vill missa: 
•  St Markustorget ( Piazza San Marco)
•  St Markuskyrkan ( Basilica di San Marco)
•  Galleria Dell" Accademia där Da Vincis "Venusian Man" finns =)
•  Suckarnas bro ( Ponte dei Sospiri)
•  Rialtobron (Ponto dei Rialto)
•  Gondol (tyvärr är det svindyrt så vi får nöja oss med en massa foton)
•  Klocktornet Campanile (Venedigs högsta byggnad, man kan se Alperna om man står högst upp)
•  Dugepalatset ( Palazo Ducale)
•  Rialtomarkanden (billiga souvenirer, pasta, olja och fisk)
•  Kyrkan Santa Maria della Salute (den ligger i Dorsoduro som är området vi kommer bo i) 
•  Palazzo Contarini del Bovolo (jag hoppas att vi hittar till denna coola byggnad med spiraltrappa)



Om du varit i Venedig kom gärna med fler tips om vad vi måste äta/uppleva eller köpa!

Ciao!!!
åsa
2009-03-25 @ 21:09:09
URL: http://hellosugar.se

jag var i venedig för typ 6 år sen. det var på sommaren så det var packat med turister men det är en jättemysig stad, så fint med allt vatten och inga bilar. missa absolut inte gelaton, glassen. prova från flera ställen, jag har aldrig ätit så god gelato som i italien, köpte det flera gånger om dan när jag var där :)

amani svarar
2009-03-25 @ 23:07:47

Vad kul att du också varit där. Synd att vi inte åker under varmare tider men man får se det positiva i att det inte kommer finnas så mycket turister =) Ja. glass kommer vi nog säkert äta!

Anonym
2009-03-28 @ 14:57:05

Va kul ha en bra resa!

Samah
2009-03-31 @ 11:04:26

Hej, det var ett tag sen... vad gör du nuförtiden? Såg dig på stan förra veckan tror jag, men jag vågade inte hälsa:)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0