Blueberry Hill

Söndag = Bakning

Jag testade ett nytt recept idag från min bok "Bakat". Det fick bli riktigt härligt våriga blåbärscupcakes denna söndag. Jag hade inte blåbär hemma men jag gick ner en snabbis till ICA och köpte ett paket frysta blåbär. Det var också så att dessa cupcakes skulle ha en marängsglasyr. Det roliga med nya recept är att man inte vet hur det kommer bli. Som vanligt när jag testar på något nytt så blir något fel. Marängglasyren vart för lös och bara rann ner över kanterna.  Som tur var så hällde jag inte över glasyren på alla cupcakes utan bara på hälften så resten blev iaf fina. Men de blev ju goda ändå vare sig de hade glasyr eller ej.





Receptet kommer här:

Ingredienser till 12 stora cupcakes:
4 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
25g smör
1 1/2 dl mjölk
2 äggulor

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 225°.
2.Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver.
3. Smält smöret och häll över det i blandingen.
4. Vispa äggulorna med mjölken och häll sedan i det i blandingen.
5. Tina upp blåbären om de är frysta (en kort stund i mikron) och häll i smeten och blanda försiktigt.
6. Klicka ut smeten i muffinsformar ställa på en muffinsplåt.
7. Grädda mitt i ugnen i ca 15min.

Medan cupcaksen gräddas i ugnen kan du göra glasyren.

Marängglasyr:
2 äggvitor
1 dl strösocker

1. Vispa äggvitorna hårt.
2. Tillsätt sockret lite i taget under omrörning tills det blivit en fast marängsmet. 
3. Klicka ut en klick på varje cupcake och grädda högst upp i ugnen tills att marängsmeten fått fin färg. 

TIPS! 
•Tydligen skulle jag ha vispat och vispat ännu längre tills att marängsmeten blivit tjockare än grädde. Jag ska testa  på det igen en annan gång.


 

åsa
2009-03-22 @ 19:34:37
URL: http://www.hellosugar.se

jag tycker dom blev fina! det är ju alltid svårt med nya recept! snygga guldformar också! :)

Leila bakar...
2009-03-23 @ 08:17:24
URL: http://leilabakar.blogg.se/

Ser mumsigt ut det där!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0