Supergod brownie med valnötter och torkade aprikoser

Det här receptet gjorde jag för någon vecka sedan, men har glömt att updatera bloggen på sistone.
Här kommer receptet iaf.

Brownie ca 10 mellanstora bitar

100 mörk blockchoklad
125g smör
3dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 stora ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 krm salt
ca 2 dl valnötter
5 torkade aprikoser skurna i småbitar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält chokladen i en skål i micron.
3. Vispa smör och socker poröst och tilsätt vaniljsocker och rör ner ett ägg i taget.
4. Blanda mjöl, kakao och salt och sikta ner i smeten under omrörning.
5. Tilsätt den något avsvalnade chokladen i smeten under försiktig omrörning, vänd till sist ner valnötterna och aprikoserna.
6. Häll smeten i en rund eller fyrkantig form 20x20 cm och grädda mitt i ugnen i 30-5 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kallna och dela upp den i fyrkantiga eller triangulära bitar och servera med glass.

Enjoy!


Jag använde en lite mindre form med avtagbar kant så att min kaka blev så här fin =)
Jag använde en lite mindre rund form med avtagbar kant.


Ser ni valnötterna i kakan, mums =)

Ser ni de små bitarna av valnötter i kakan, Mums säger jag bara!

TIPS!
Krossa valnötterna i händerna när du häller i de i smeten så att man inte får hela valnötter  varje tugga!

Kajsa
2009-01-26 @ 23:06:38

Jättegod! Hoppas den blir lika god när jag gör den själv : )

Anonym
2009-01-30 @ 16:47:19

Jag får fan upp 5 kilo bara jag kollar på den haha, ser himla god ut iaf :P

Chokladfreaks
2009-01-31 @ 05:27:37

Lycka till med kakan kajsa!



Till anonym: Haha, den är verkligen inte så fettig som den må se ut. När man bakar något själv känns det en aning nyttigare eftersom man vet vad som finns i den. Så känner jag iaf =)

Blabla
2009-02-01 @ 20:17:10

Amto, uppdatera mer tack! ;-)

Anonym
2009-08-22 @ 11:42:28

mummss , det ser jättegott ut :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0