Gott nytt år!



Igår var det nyår, då slog vi till med stort och bakade 2 tårtor. En klassisk och enkel jordgubbsstårta och en kladdkaka med fudgesås.





Eftersom mina föräldrar inte gillar mina chokladkakor eftersom de oftast är för söta för deras smak så bakade vi en jordgubbstårta åt de. Den bestod av tre tårtbottnar varav ett lager hade jordgubbssylt på, det andra lagret hade vaniljsås på, och det översta lagret hade grädde och jordgubbar. Lätt som en plätt.


Kladdkakan gjorde vi på ett klassiskt recept som vi har här hemma:


2 1/2 dl socker
2 ägg
100g smält smör
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull eller i mikron.
3. Vispa ägg och socker i ett durkslag, blanda i smöret och rör om.
4. Rör ner övriga ingredienser och blanda allt till en jämn smet.
5. Smör och bröa en rund form och grädda mitt i ugnen i ca 20 min.



Fudgesåsen:
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad
75g smör

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt koka under omrörning tills att det blivit en jämn tjock smet utav det hela. Sen är det bara att hälla över kladdkakan och ställa in det i frysen så att fudgesåsen stelnar.


När fudgesåsen hade stelnat tog vi ut kakan en stund innan vi serverade den.



Nu kommer tipset:

* FÖLJ ALLTID RECEPTET! Vi använde mörk sirap istället för ljus vilket gjorde att fudgesåsen fick en väldigt stark smak av sirap. Tro mig, det var verkligen inte gott. Hela kakan blev förstörd p.g.a såsen. Vi fick skrapa bort hela det övre skiktet på  kakan och sen kunde vi åtminstone njuta av själva kladdkakan med grädde.
Bibi Larsson
2009-01-02 @ 12:21:23

Hejsan! Jag har följt er blogg nu sedan ni startade den och vill bara säga att den är sjukt bra! Jag har inte kunnat få till jordgubbstårtan som ni gjorde den men jag gråter inte för det. Den var god iaf! Vill för övrigt fråga om ni tänker expandera hemsidan i framtiden? Typ maträtter också? Jag skulle dö för er om ni gjorde rotmos med chorizzokorv! Så himla gott!!!! ha det bra! Hälsningar Bibi

Chokladfreaks svarar till Bibi Larsson
2009-01-02 @ 18:38:58

Hej Bobbo!

Vad kul att du har följt våran blogg. Receptet på jordgubbstårtan finns på baksidan av paketet som tårtbottnarna låg i. Vi har tänkt lägga upp fler inlägg med recept på mat också eftersom vi märkt att det blir lite jobbigt för oss att bara ha inlägg med bakelser. Kan du föreställa dig hur vi skulle se ut om vi bakade varje dag. Hoppas du följer vår blogg. För övrigt så har vi inga planer åp att göra rotmos med chorizzokorv men ingenting är omöjligt.

Ha det bra

Hälsningar choladfreaks




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0